Followers

Wednesday, March 18, 2009

my paklang khalil...




last monday about 10.15pm ayah call...dia ckp plang kritikal kt IJN hgpa semua pi tgk. masa tu hubby aku kuar g beli makan...elok aku bangun ja nk salin baju elok2 dia pun sampai...mkn pun dh xleh nk telan...trus km bergegas ke IJN. sampai about pkl 11 tp xleh msk CCU tu sbb depa tgh watpa xtau (aku x paham sgt la bahasa2 perubatan). dlm 11 lebih la baru la depa panggil sedara mara msk..dimulai dgn anak2 dia la of course. pastu br kami2 ni msk...masa tu aku tgk dia masih bernyawa tp kenapa depa semua mcm kata dia dh xdk...aku trus tnya abg...dia bnyawa lagila...abg pn explain..actually masa tu nadi, paru2 semua dh x function..dia cuma mengharapkan mesin ja utk bernafas...hakikatnya dia xdk dh.mcm x puas hati ja so aku tggu ja kt tepi katil dia sampai la mesin tu tunjuk line straight and dh xleh analyze lagi semua...tp nyawa dia masih adala...x lama pas tu Dr mai la cabut semua...sedihhh...he had left us...
aku blk AS la pagi2 tu about 3a.m camtula. mayat sampai dr KL about 9a.m. dia dh pesan ngan anak sulong dia apa2 jadi bw dia blk kg dia..so trus la mayat dia bw umah ayah (umah aku gkla). dlm pkl 11 upacara pengebumian. masing2 nak pi kubur. bw anak2 dh mcm playground plak dorang buat bising...nk wat camne masing2 xnk ketinggallan so tpaksa bw anak2.
plang aku ni adik kpd ayah aku...ramai org ckp depa 2 ni nk sama...selalu kwn2 kalu mai kenduri kt umah mesti ingat dia ayah aku..cumanya dia nya kulit lebih cerah compared to ayah. kami semua sgt merasai kehilangan dia...dia pegi secara mendadak mcm tu..he's very strong..even tahap penyakit jantung dia kritikal dia still nampak bersemangat and nmpk sihat ja bila jumpa dia.and dia x suka tunjuk yg dia sakit..even msk spital pn xnk bgtau org. dia pi IJN tu pun sbb ada appointment x sangka plak jd camni.
plang aku ni very loving & caring...dia ni mcm kekuatan la dlm family Lebai Yusoff (tokwan aku).masa dia senang brp byk dia tlg anak2 sedara dia and brp ramai juga anak2 sedara yg penah tggl dgn dia kt gombak dlu. mesti time raya kami akan really miss him sebab apa tau..diala org yg sgt menghayati hari raya...pas je sembahyang raya dia mesti angkut semua anak2 bini dia pi kubur pastu mesti dia atur pi ziarah semua umah mak2 and pak menakan aku...adik2 and abg dia la. pastu dia mesti pakai baju melayu satu suit dr muda sampai tua.
pas selesai pengebumian sengaja aku tnya ayah...ayah rasa x kehilangan adik ayah tu...help!!! airmata dia bergenang...dia ckp plang bkn mcm adik dia tp dh mcm kwn dia...mmg betul pn depa 3 beradik ni baik...kalau ayah susah dia kasi, kalau dia lak susah ayah lak kasi, mndak aku (adik bongsu depa) pun samala. ptg tu aku tnya plak mndak...ndak mcmana? haaa dia lak bergenang lagi...ok2 xnk tnya la...pastu mndak aku ckp ngan ayah..."abg manan jaga la kesihatan elok, ani dh hilang abg sorang"..sedih kan...ayah pun ada byk masalah kesihatan lately...jantung, kencing manis, high blood pressure and also buah pinggang...dan semuanya ditahap agak merbahayakan...cuma ayah juga mcm plang x suka tunjuk x larat and sakit...semoga Tuhan panjangkan umur ayah dan meringankan penyakit yg di hidapi dia skrg..aku hnya mampu berdoa...
to my dear plang khalil...semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya and insyaallah aku akan selalu hadiahkan fatihah and yasin utknya...amin
we'll gonna miss u....
ni skit gmbr aku sempat snap kt kubur...actually nk amik gmbr masa dia kt CCU tp x sampai hati takut kalau anak2 dia tertgk blog aku dorang akan lebih sedih...
tgkla young man yg pakai baju hitam duduk in the middle of the kubur plang tu...dia anak sulung paklang..zul azri...masa kt IJN dia nmpk cool sgt tp aku dpt lihat kesedihan yg teramat dlm diri dia masa ni...aku tau dia sedih sgt and he'll be pengganti ayah dia utk jaga mak and adik2 dia...berat tanggungjawab tu...aku nangis juga tgk dia camtu. actually dia mewarisi gakla ciri2 caring ayah dia tu...baik sgt...anak yg sgt taat dr kecik sampai besar byk bantu family dia...he is a lawyer now.be strong ok abang!

2 comments:

SM79 said...

semoga Allah mencucuri rahmat ke atas Arwah Paklang Khalil.... sama2 la kita berdoa kepadanya... Takziah dari kami sekeluarga.. yang pergi tetap pergi... yang hidup mesti diteruskan...

fham5579 said...

tq sue...km dok terbayang2 dia mcm ada lagi...