Followers

Wednesday, June 1, 2011

Kisah seorang teman....Mazni

Mazni aka minie adalah seorg sahabat tika aku masih di sekolah menengah...riang tawa bersama...sgt close dgn dia dlu..time cuti aku akan selalu berkunjung kerumah dia..sembang2 ptg merapu meraban dgn mak tok n adik2 dia..sampai mak n tok dia dok aim nk amik aku sbg menantu pn ada (utk pakcik dia) hahaha.... we share a lot of our cinta monyet n x monyet punya story....details okay...huhuhu...kalau sapu sampah sampai kt telefon call dlu merapu sembang dua2 org...x habis2...paling aku suka kopi susu depa buat...sedappp giler...dr x suka kopi trus jd suka.tiap2 tahun aku mesti order samperit susu mak dia..sedapppp mmg taste aku...ketupat palas buh jagung tok dia pun sedap...selalu aku order xmau amik duit...adik2 dia pun suka gak merapu dgn aku.
lama juga kami terpisah n kurang bercontact sejak lepas sekolah n tambah kureng lg sejak dia kawin sbb bila reunion dia jarang attended sbb hubby dia cam agak pemalu orgnya i guess..
kemarin aku dikejutkan dgn 1 call dr intan. dia nk sahkan pdhal aku pn xtau..aku sms dia..ya suami dia dh selamat pun dikebumikan...ya ampun...bergetar rasa menerima berita ini..sedih sgt utk dia...apalagi dia yg harus berhadapan dgn semua ni...org tersayang pergi sekelip mata. mcmana nk terima...blk keja aku call dia, dptla ckp dgn dia...x byk bicaranya..dia cuma bgtau accident hb dia naik motor kena langgar dgn lori. pastu xleh nk ckp apa dh..airmata dh kering katanya. aduhhh siannyaaa...aku pn kata xpala p la relax dlu nnti2 aku call lain...aku ckp bye tetiba dgr lg sora dia 'hanim, izan dah xdk'..ya ALLAH menitik airmata aku...aku plak jenis yg x pandai berkata2...aku hanya pandai mengarang rasanya. aku hanya mampu suruh dia sabaq kuat demi anak2....
na pi melawat dia n sekali majlis tahlil (na juga the only friend yg mai masa tahlil mak aku) ni aku copy paste dr fb apa cerita na bila juma mazni
mazni dia sedih sgt....tetiba aku sama naik banjir plak....tgk muka dia aku dah start gheyau weh....memang depan2 lagi x leh nak ckp buat masa nie.....dia ckp orang ramai2 lagi kat uamh ok la...mcm mana kalau semua orang dah balik...mesti s...unyi.....dia dah la x tidoq semalaman..makan pun x boleh...dia dok teringat kat husband dia...tambah2 pejam mata dia dok terbayang saat2 akhir husband dia masa kat hospital waktu doktor doh usaha nak selamatkan...bunyi2 mesin sampai la dia nampak husband dia terkulai dah habis nafas....aku soh dia byk2 selawat dan baca fatihah je la buat masa ni utk tenangkan hati demi anak2...tu la kita boleh ckp tp kalau kat tempat dia mau aku pengsan x bangun2.... :(
yang buat dia terkilan dia cakap lepas accident husband dia terbaring atas jalan lebih kurang 1 jam jugak la tunggu ambulance sampai....nasib baik ada budak empat orang dok tunggu....budak2 tu la yang call mazni..tunggu sampai ambulance sampai then depa pass telephone & wallet kat org ambulance....memang physical & internal injuries yang teruk....bleeding..patah sana sini...kesian tgk jenazah mcm tu mazni kata....
mcmana kalau kita kt tempat dia???/Ya Allah pas solat semalam aku berdoa pada Tuhan semoga dia diberikan ketabahan yang kuat,semoga tuhan tenangkan hati dia ketika ini...yg pergi tetap pergi...dia harus berjuang demi anak2...dia ada sepasang anak yg masih kecik....tisya n hakim. kedua2 masih blom mengerti apa2, dah kehilangan seorg ayah. :(
ni aku upload skit gambaq kalau kwn2 nk tgk rupa arwah...aku copy dr fb pakcik dia
...husband dia yg baju hijau....
ni umah depa kt kbg rotan tempat aku selalu lepak dlu...gegirl tu anak sulong dia n nampak skit arwah berbaju hijau.
ni dia mazni dgn anak kedua dia...sgt kurus kan..lepas ni aku xtau dia nak jadi kurus tahap apa lak. siann dia

min...aku harap hg strong n strong okay...aku rasa mcm nk terbang p sana n duduk dgn hang ketika ni ...hati aku sgt x tenteram teringat hg...lately mmg aku selalu teringat hg pun...hg dh mula aktif fb tp xtau la pasni..kalau hg baca nnti x rugi hg aktif fb, hg akan tau ramai kawan yg ada utk selalu bg kita support n advise dlm apa jua sekalipun...walau x dpt membantu at least we know ramai org syg kita ok....

love u....

10 comments:

bersama kak Es said...

sedihnya...
moga mazni tabah.
hidup ini kena teruskan juga. Cuma kena kuat semangat sebab ada2 anak2 yang tak tahu apa2 tu..
moga Allah kuatkan hati mazni dan anak2nya

K Wa said...

Thanks Hanim for the updates...mmg terkejut, terkedu semua ada...terbayang2 muka asben dia...last kami jumpa masa kt rumah Intan masa aku balik hr tu...kami yg geng pompuan ni dok sembang reyuh sakan mcm tak jumpa 10 taun...dan para hasben termasuk laki Minie dgn sportingnya jaga & layan anak2...Allahuakbar..tak terluah dgn kata2 apa perasaan dia sekarang nih..hanya doa saja yg dpt dikirim agar Minie tabah, kuat & redha dgn apa yg menimpa...Alfatihah utk arwah..semoga rohnya bersama org2 yg dikasihi..

Naddiea said...

sedih sgt...x terbayang aku..mmg buleh pengsan macam ni..doa aku moga mazni sangat2 kuat..berat mata memandang,berat lagi bahu memikul...

Na said...

hanim...kita kena tolong tengokan mazni..walau mcm mana pun..dia ckp kalau kita buat reunion lepas nie...dia x mau attend...dia sedih nanti family dia x lengkap...tgk sume orang berkeluarga lengkap...kita kena bagi kata perangsang untuk dia teruskan kehidupan normal dia....yang penting dia kena tau walau apa2 pun dia masih ada kawan2 yang masih menyayangi dan ambil berat pasal dia

aku eta said...

aku masa sue muim sms terkejut jgk...nak2 kalau tak salah aku...aku baru tau mazni dan pi lepak2 makan2 kat rumah intan...time tu hubby dia pon ada sama...biarpon aku tak dak kat tmpt kejadian aku rasa mcm baru sj jumpa...*lam gambar la...*apa2 pon...kematian itu pasti...kita pon akan ke sana jgk...cuma kalau jadi kat aku sendiri pon aku tak tau mcm mana aku nak handle...macam kata sheepah...berat mata dok tengok...berat lagi bahu orang dok pikoi...al fatihah buat arwah...

sengetminda said...

to mazni, cakap hanim ada betolnya. jgn sembunyi diri, shiera sendiri dapat rasa bonding between asmarians. walaupun ujian shiera sgt kecil berbanding mazni, tapi kasih sayang asmarians sgt besaq.

dengan dorang rasa sgt disayangi & ada yg amek berat. semoga mazni terus tabah, shiera tulis balik nasihat eta pd shiera: "bersangka baik dengan Allah, sebab Dia sedang merancang yang terbaik buat kita"

AZALINA ABDU RAHAMAN said...

wei aku mmg close dgn mazni masa form 1. mmg aku terkejut gila dpt sms dari sue psl berita ni. rasa mcm nak pi rmh dia tp dia kat penang pulak. kalau kat kubang rotan aku celapak teruih ja. aku x besa tgk muka arwah. mcm mana mazni lps ni kan. hope dia tabah la..siyes aku x mampu nak terima kalau benda ni jadi kat aku.

~:F:L:I:K:~ said...

sungguh2 terasa bila aku tgh happy launching blog baru, dp sms sue... terduduk ngan fit ngan liza ume even depa dok confuse2 yg mana satu. spt biasa, aku kan dok refresh balik memori sorang... sadis weh. boleh rasa ke tulang hitam. tk siapa leh jangka semua ni nk berlaku, Allah dah rancang sesuatu utk dia, moga mazni tabah n kuat. mmg utk anak2 dan diri dia jugak!! if dia tk mo joint reunion, hampa pi visit dia. ceriakan dia...jgn tunggu dia mai kt hampa. lagi jauh dia menyisih lagi sedih sebenaqnya di sudut hati tu. kawan2 semua, kita sama2 doakan yg terbaik utk mazni sekeluarga. Al-fatihah utk arwah jua... semoga mereka bertemua di sana nanti. AMIN. :( - ieta

fham5579 said...

aku baru sms dia, aku pelawa dia mai jln2 kt kl mai umah aku ka tenangkan fikiran, dia kata xmau p mana2, dia nak dekat dgn pusara asben dia...sapa nk bw dia dh,b4 ni p mana laki dia yg bawa...adoi bila2 blk akan aku usaha gk singgah umah dia

Diamilikku said...

aku sokong semua komen di sini..aku tak boleh nak komen sebab aku sedih n sebak...:(