Followers

Monday, October 11, 2010

how was my kids act on my 1st day back to work....

11/10/10-hmmm...aku bangun pagi ni 6.30a.m, baju dh siap iron, brg2 yg nk antar umah opah pn dh siap smlm lagi...solat subuh sementara masak air panas (sejuk beb)...lepas mandi msk blk ayooo dua2 baby aku dh pn celik mata...iqram ok ja, ilham mcm nk merengek2...bf skit for both tp aku tau ilham x kenyang psl dia dok merengek lagi..tp nnti mummy lambat la dik...nnti smbg umah opah ok...hati rasa x best gk psl 1st day antar ilham dlm keadaan x selesa lagi means dok merengek..awat dik..bgla positif feeling kt opah skit...mummy ni risau ni..
sampai opis 7.57a.m..ok x lewat...alaaa...boss cuti lak (ms shera) berkobar2 aku nk msk opis lapor diri ni kt boss...2 hr lak tu cuti. xtau nk wat pa...sib baik depa ajak aku check stock br sampai...dkt 200 item gk arr, okla ada gk keja aku.selebihnya layan fb la...ampunnn
blk 5.30p.m hubby dh tggu kt bwh....msk ja pintu umah opah tgh mandikan ilham (normally by the time sampai dh putih gebu dh anak2 aku siap mandi sume)...pastu trus mak mentua aku ckp yg dia xleh nk handle dua2 baby...dia suggest suh aku antar kt kwn dia (1 blok dgn dia tp ground floor)...hati aku bagai di hiris pilu...aku tahan airmata tp tertumpah jua...tp aku tetap sembunyikan.cepat2 aku lap. actually aku dh tau benda ni may be akan jadi tp aku x kuat gk nk hadap. aku x besa antaq anak aku org lain jaga selain opah depa sendiri..aku takut n aku pikiaq mcm2...tgk bdk2 org jaga depa biaq ja dok reyau n hat lain2 tu xtaula lagi..Ya Allah...mcmana ni...somemore aku kesian kan ilham sebab mesti dia akan rasa tersisih n x betah bila di rumah opah sbb dia x dok umah opah berbeza dgn abg2 nya...umah opah dh mcm umah depa sendiri buat sesuka hati...mesti dia akan rasa lain kan...waaa kesiannya ilham...dh la kehadiran dia dlm perut mummy, mummy sambut dgn linangan airmata gk...aku cuba cari kekuatan diri...hubby xdk masa ni...tggl aku srg2 while mak mentua aku ke rumah depan (umah makcik hb)....aku cuba cari kekuatan dgn benda2 positif dr apa yg akan berlaku...apa aku nk jwb dgn statement mak td...aku x leh gk nk paksa dia jaga baby2 aku tu..aku paham..aku pn kdg2 rasa x terhandle inikan pula dia..aku kena paham...harus paham. dr sudut positifnya mungkin ilham akan jd lebih independant dr abg2nya sbb tau jela dibwh jagaan opah depa dimanjakan, dituruti segala kehendak n x penah kena marah...nangis skit opah angkat riba. Opah x blh lgsg dgr cucu2 nya nangis. Aku pn x setahap tu...kalau nangis skit2 aku biarkan dlu, kalau nangis xmau stop2 kdg2 kena marah lagi adala. oklaaa..oklaaa...aku pasrah ok...my last word to my MIL b4 leaving her house.."mak tlg jagakan ilham sampai hujung bulan ni dlu erk....ckp bln ni org fikir lain (maksud aku nk antar kt sapa)"...dan Alhamdulillah dia kata ok...aku xnk la terlalu drastik buat keputusan dlm hal ni. dan mlm tu bila hubby ke sana dia kata mak n abah dh pn belikan lagi 1 set buaian siap dgn buai letrik tu lagi..ait....apakah maksud??? hubby trus wat kesimpulan yg mak nk la jaga ilham.xpala apa2 pun kita tggu ja keputusannya.
Irfan buat perangai xmau blk nk tido umah opah lagi...naik angin gk aku psl dia suppose kena g kelas iqra' mlm tu...pujuk2 x mkn pujuk aku amik hanger...dlm meraung ikut gk blk...mummy dh la tgh serabut ni irfan tlgla paham..kalau irfan xde mummy lagi rasa lemah sbb bila dia xdk kt umah jd sunyi sgt rasanya. n kalau dia ada rasa nk nangis aku tahan juga psl kalau blh xmau nangis depan dia.
solat isyak aku mlm ni diiringi dgn airmata yg x tertahan2..dgn masalah aku skrg ni ditambah plak mengenang nasib ilham aku jd sedih sgt...aku cuma mampu menadah tangan memohon pertolongan dr Dia.
Tapi aku jd sgt terhibur tgk gelagat Iqram yg happy sangat mlm ni..ntah kenapa...may be seharian dia x jumpa aku tetiba dia tgk mummy n papa dh ada n dia dh blk umah dia...dia tergelak kegirangan mengekek2 bila di usik oleh si abang. tp bila tgh mlm nk tido time dia sudah mula merengek daaa...nangis meraung2 bila aku paksa dia tido sampai aku hilang sabaq aku tibai gk dia..pastu rasa bersalah....bw kedepan letak dlm buai pn x jd...sakit perut agaknya....bf pn xmau...pkl 4 pg papa lak amik alih.dh subuh br dia leh lelapkan mata...makanya harus 'october' aku arini...hahaha mesti hgpa tertnya2 apa itu october...camni masa time kt hostel dlu, ingat x aisyah pilus yg suka wat lawak bengong tu...nk dijadikan cerita adala kalendar thn tu, setiap bln ada la mcm aksi2 sedih, happy, ngantuk n so on...masa bln oktober adalah sleepy ok..so bila ngantuk km akan kata oktober laaa...hahahaha mcm2 zaman itu

7 comments:

Naddiea said...

hanim,sedih plak aku mengenangkan ilham..insyaallah kalo hang hantaq kat nurseri pun depa jaga elok.tp hang kena carik yg elok2 lah.kene survey dulu bagai baru buleh buat decision.tapi dan pulak hang buat lawak pasai october tu noo..hehehe

iEtaFAkyR@ said...

hanim. pasrah. tawakal. semua dh tertulis olehNya. even dlm jagaan family pun boleh jadi mcm2. cuma ralatnya rasa lain la kan. aku doakan yg terbaik utk hang dan anak2. AMIN.

fham5579 said...

aku psl x penah lg antaq kt org kan anak2 aku so aku jd mcm takut tambah dok dgr mcm2 la ni, pastu nk pisahkan depa adik beradik...org kata nnti depa x rapat la apala...nk amik semua x sampai hati lak nk ckp kt mil aku n nk pisahkan dia trus ngan cucu2 dia yg dia bela dr kecik...n aku takut ilham akan rasa tersisih.

SM79 said...

think +ve HAnim.... Insyaallah elok2 semuanya... klu dh tertulis cm tu kna Redha dgn Kehendaknya.. apa2 pun nk bt keputusan kena pikir dr segala sudut & aspek.... jgn terlalu pikir depa adik beradik x akan rapat & so on.... ishh minta simpang.... itu adalah DOA.... jgn sesekali pikiaq mcm tu.... anak km pun terpisah jg... Syamim dok tadika smp 5 ptg... adik dok ngan tok.... ptg bila berjumpa ttp main bersama...

Lgpun Irfan dh besaq... cemana pun depa ttp kena pisah jg... x kan hmp x hantaq dia p TAdika kan....

Sabaq naih HAnim... Ini ada DUGAAN dr Ilahi.... kita sbg umatnya kena NILAI balik ap yg tertulis disebalik KEJADIAN itu.....

Diamilikku said...

insya allah hanim..kadang2 bila kita hantaq kat org luaq depa sayang anak2 kita lebih dari yang kita jangka..aku pun so far pengasuh anak2 aku sangat baik dan sayang depa .. buat mcm anak sendiri...hang kena banyak2 fikir positif...cuba dulu...pasal kasih sayang nenek dia tu..insya allah tak kan terjadi kot...darah daging wehhh

sengetminda said...

hanim...kat vista ada ramai suri rumah yg jaga baby. kalau hang nak kita bleh cari. dekat sikit kalau hang nak pi tgk time lunch pun boleh

K wa said...

Hanim, this life is tough kan? aku rasa hang boleh try la hantar Ilham org lain jaga...mungkin ini yg terbaik utk Ilham..Allah maha mengetahui..insyaallah ok..berdolah..mohon Allah pelihara anak2 kita dlm jagaan org lain..