Followers

Tuesday, September 27, 2011

hidup ini...ketika ini...

belajar menerima erti hidup
tanpa kesenangan dan kesempurnaan..
dari insan2 yang jujur dan ikhlas..
erti persahabatan dan kekeluargaan yang terjalin..
erti kasih dan sayang seorang manusia..
erti hidup dalam kekurangan..
erti kekuatan jiwa dan rohani..
erti kegagalan sehingga beroleh kejayaan..

saya insan lemah..
saya lemah kerana jiwa saya menghukum diri saya untuk lemah..
tapi saya sedar tentang kelemahan bukan kemenangan..
dan kelemahan bukan juga kegagalan..
kita yang tentukan kehidupan diri kita sendiri..
kebahagiaan kita..
kejayaan kita..
keluar dari kelemahan adalah kekuatan jiwa yang saya tempuhi..
dan saya sudah lelah menjadi lemah..
biarlah saya menikmati kekuatan jiwa saya sendiri..
tanpa perlu dimusnahkan oleh kata² org lain..
atau perbuatan tanpa diduga seseorang...

sgt tertarik dgn baris2 ayat di atas lantak aku cilok...ampun tuan empunya 'si riben merah'
gambaran tentang hidup aku...di saat ni aku rasa sgt kecewa...tp perlukah aku meraung bagai nk gila utk menyatakan yg aku kecewa, sedih tidak terhingga? Hanya Tuhan yang Maha mengetahui apa yg aku alami...nak diceritakan pun x elok rasanya. biarlah kupendam sebuah duka yg x pernah sudah....sungguh aku cemburu dgn kehidupan kebahagiaan, kegembiraan org sekeliling sedangkan aku x sudah2 di beri dugaan...ya aku terima Allah sayangkn aku sbb tu aku diuji sebegini rupa tapi kasihanilah aku Ya Allah....terfikir juga dek akal kdgkala...apala dosa besar yg aku buat, adakah ini balasannya...org lain lagi jahat dari aku tp bahagia ja hidup mereka. kenapa? kenapa? telah kucuba memperbaiki diri sendiri kerana aku tidak bisa merubah org lain...mungkin belum cukup....
Tuhan bukalah pintu hati aku utk redha dgn segala ujianMu....seperti kata org bijak pandai Pintalah kekuatan dan ketabahan untuk menghadapi segala dugaan....

p/s: aku sgt2 mendambakan ketenangan hidup.....

4 comments:

aku eta said...

aku nak komen aku pon tengah penat buat drama airmata....agak2 bila sinetron ni nak habis...aku penat sangat....

fham5579 said...

ya la eta...aku pun sgt penat....xtau nk buat apa dh...dok pikiaq positif x sangga dah tp hati manusia kan takat mana ja la blh dok buat keras.meleleh gak....adoyai

iEtaFAkyR@ said...

kawan2. *huggss* semoga cepat2 la berakhir episod sedih ni, timbul mentari sinar yg membahagiakan kalian. tertekan baca sbb rasa diri ini tk mampu nk bantu, selain memberi kata2 peransang yg amat senang diungkap tp sukar utk dilaksana. tapi apa daya, aku pun insan kerdil sama mcm hampa. :(

SM79 said...

apa yg blh kami bantu... sekadar memberi semangat kt hampa ja hanim.... sebak seketika...... :)