Followers

Monday, April 19, 2010

kisah anak2...

kalau nk ikutkan byk yg nk di update kt sini tp sbb la ni aku masih menumpang pc so masa tu sgt terhad...walau dia selalu ja kasi aku laluan pakai pc dia tp aku agak seganla kan asyik ja menempel kt sini...ni aku selit skit sementara boss aku tu takdak kt tempat dia...ampun boss
irfan kena symptom HFMD last week...mula2 naik ulser byk sgt dlm mulut dia..aku ingatkan ulser psl panas ja..pas dpt advise kwn2 aku bw la dia pi klinik..Dr tulis kt kad dia tu HFMD...kena control kebersihan n jauh2kan dr adik takut berjangkit and kalau ada naik bintik2 kt tangan n kaki kena bw hospital. badan dia pn panas. dgn tekunnya aku bg dia ubat and pujuk dia minum air byk..mmg dia xmau makan n minum susu..susah hati aku..2 hr ja nampk susut badan..muka nmpk cengkung ja...sgt merisaukan..dok opis pn aku asyik call mentua aku tnya dia makan ka x..apa ja dia nak aku belikan janji mau makan...tp beli2 end up dia reyau...dia leh reyau sepanjang 2-3 jam bila makanan masuk mulut dia...kalau di rumah opah x lak..dia dok diam n tidoq ja mentua aku kata...may be dia sj nk merap sama ngan kami.letih gk la...bila malam dia merengek adik pn akan terjaga psl si adik ni sensitif ngan bunyian ni even skit2 pn...penat gk la...aku paling risau bila dia xmau susu..susu la yg paling lama dia amik masa nk minum blk..seminggu gk la..itupn pelan2..nk bancuh dlm cawan lagila dia xmau..penah aku cuba dia bau ja dia nk muntah. Alhamdulillah by the time aku tulis blog dia dh fully recovered...legaa...
tetiba lak bila dh lega dia jd makin byk berckp..x henti2 sampai aku penat nk jwb...adoiii....
Yg paling best ni la...la ni aku selalu ajak dia sembahyang time maghrib ngan aku pastu aku ajaq dia baca Muqaddam..Alhamdulillah dia dh kenal alif ba ta sampai habis...Fatihah dh lama dia hafal...Allahummaftah pn dh blh...aku ajaq plak dia Qulhuallah pn dia dh blh..ajaq yg pendek2 la kan dlu...best sgt tgk pencapaian dia...sembahyang pn secara practicalnya dia dh boleh. (ini semua hasil nasihat dr seseorg time aku asyik ja dirundung duka dlu-actually x habis g pun cuma wat2 xtau ja)..dia advise suruh aku baiki diri dr segi agama, doa pdNya yg x putus2. n ajak anak sekali buat...Sebab katanya masalah x penah xdk dlm hidup manusia...kita xleh nk ubah org,kita hanya blh ubah diri kita sendiri....Insyaallah aku dlm usaha skrg ni...
eh berbalik pd cita irfan...satu mlm tu dia xmau sembahyang ngan aku..aku ckp kt dia kalau irfan xnk smbhyg berdosa msk neraka..kt sana irfan kena ikat kt pokok pastu ular, tikus, lipas semua dtg gigit irfan...xtauuuu....ye la ...ye la...trus bangun la mandi amik air sembhyg...pd hr yg lain : dia ckp ngan papa dia..papa pegi mandi sembahyang nnti berdosa kena ikat kt pokok ular tikus lipas sume gigit papa....kuangkuangkuang...padan muka papa ralit tgk tv...dgn malu nya bangunla si papa mandi....siap ja papa dia mandi dia siap ckp..biar irfan bentang kan sejadah papa..dia bentangkanla kt papa..kalau x sembhyg gk xtau la time tu kan.aku punya syok psl si papa terkena ngan si anak yg br berusia 4 thn...kakakakak....
ada satu ptg masa lalu tepi padang dia tnya...mummy sapa buat padang tu (soklan berkisar sukan juga la kan)...hmmm Allah la aku jawab...Allah tu sapa? adoi cemana nk jwb...Tuhan la...yg cipta kita semua....oooo Allah tu Allahhummaftah tu ke....adududud sayang...blh x aku jwb ya?...mcmana nk explain...bila explain lagi dia tnya....itu la cita irfan..byk g tp aku ni pelupa kan biasala...byk sgt benda dlm otak nih...
Iqram just finish his 6mth injection kmrn even dia dh 7 mth dh pn..psl ter skip 1 mth coz dia dmam aritu n kena ikut schedule appoinment klinik...mulutnya semakin membising skrg ni tp xleh gk lagi merangkak sampai si abang marah " diamla dik, abg nk tgk ramlee ni (cita p.ramlee fav dia) jap g buang dlm tong sampah br tau...ya ampun anak aku sampai ke situ...penat tau mummy mengandungkan dia (maybe byk sgt dlm tv tpengaruh)...

11 comments:

Naddiea said...

alhamdulillah...bagus irfan ni.esok2 buleh diharap jaga adik2.yg lawak tu nk buang adik dia dlm tong sampah.ishh..dasat abg irfan ni.apa2 pun hanim,mungkin betul apa yg kwn hang nasihatkan hang tu.bila tgk anak2 bijak camni terutama lebih pada agama,hati ibu lebih sejuk n tenang.masalah pun akan hilang mcm tu ja..insyaallah...hang bila due weh??

fham5579 said...

tu la psl pap..la ni kan ada artis2 nyanyi lagi kami prihatin tu kan..aku tunjuk kt dia..sian baby tu..nape die buang?dia tnya. aku kata sebab mak dia giler...kenapa mummy x amik? sbb mummy x jumpa..kalau jumpa mummy amikla..oooo
due? lambat g...awal september

d u r a said...

alhamdulillah sejuk hati anak rajin semayang...
la ni bila dah sampai stage depa banyak tanya, mama sampai tak tau nak jawab. lepas satu, satu. selagi tak puas hati selagi tu la dok tanya..

Diamilikku said...

aku belum melalui stage itu..tapi aku sabar menanti sebab skrg pun alesha dah mula dah...time maghrib je dengar azan..suh ummi diam kakak nak pray..pastu terus ahh berdiri then sujud bangun angkat tangan baca doa terus bising balik..biarpun dia tak pandai lagi tapi aku tetap bersyukur umur dua tahun dia dah tau kena solat lepas dengar azan...dan skrg dia makin sayang kat aisy..mungkin dia dah matang kot..hehheheh

iEtaFAkyR@ said...

syoknya bakal pemimpin dah dididik dr kecik cenni. bagus la hanim.. damia tu setiap kali azan pada dia sume tu maghrib. :D yerla time kita nk solat ngan anak2 pun maghrib n isya ja ada kat umah kan. tp syukur la hg dah makin boleh handle stress n prob selama hari ni. kan aku kata hang insan terpilih sbb Allah tau hg kuat. insya Allah sume ok. tcare beb.

fham5579 said...

dura...kdg2 mai mood malas dia xmau gakla...mmg pn kdg2 x larat nk menjawab soklan2 dia tu dh la nk jawapan detail sampai kita pn x reti nk jwb...adoi.

sone...start 2 thn ni dia dh mula berckp ni mmg best...tahap 4 thn ni dh byk sgt plak ckp dh...okla dia pandai syg adik..irfan syg tu syg tp time buli tetap buli..sian adik kdg2 suka sgt nk main ngan dia..dok tarik2 benda dia kan dia rentapla udah ler melalak adik tu...grrrrr

ieta...irfan pn time maghrib la selalu ikut sembahyang pun pastu baca muqaddam skit...isya' selalu dh nk tido br sembhyg kan dia dh ralit tgk tv or dh tido. anyway thank u so much ieta..hg dr dlu sampai la dok bagi aku kata2 semangat...terharu aku tiap kali baca...kdg2 aku dok pikiaq gk napa aku selalu ja di uji dgn ujian yg aku rasa berat2...tp itula aku insan terpilih kan...aku redha ja la...semoga ada sinar dikemudian hari

SM79 said...

Alhamdulillah syukur... betoi tu hanim... kita cuba perbaiki diri sendiri tuk harungi segala dugaan hidup.. hidup mesti ad dugaan... hanya insah terpilih shaja diuji sebegitu..

Begitu juga Irfan.. alhamdulillah dia dh blh buat semua tu dlm usia sekecilnya.. i'm proud of u my dear fren....

Diamilikku said...

hanim sila jawab tag di blog aku naaaa

AZALINA ABDU RAHAMAN said...

sejuk juga dengaq anak hang rajin sembahyang. aku ni tua saja tapi lubang2 juga tugas lima waktu aku especially tang subuh. aku ada la gak amik sejadah suruh irsa sembahyang tepi aku. tapi besa la dah nama baby lagi kan, time aku sujud dia naik kerabat atas belakang aku.

patut la lama benor hang x update blog. tumpang PC sapa tu wey

CRAZYBEAUTIFUL88 said...

Alahmdulillah, sejuk ati baca entry nih

fham5579 said...

sue...hmmm ni pn hasil dr nasihat org yg km kata nasihat kami perbaiki diri tu..dia nasihat srh train anak juga dr kecik...Insyaallah will try my best and thanks for ur support...

sone...ok will do but next week la erk...gambaq aku dh tangkap dh pg td..dan g before kluaq umah tu amik kasut2 susun n snap...laki aku tgk dgn pandangan pelik...kakaka

eza..ala aku camtu gak la...paling x miss maghrib ja la..hat lain tu manjang ja miss..tu tgh dlm usaha dok tampal tang mana berlubang tu nih....harap2 kukuh imanku..amin
aku tumpang pc boss aku..cik shera..hehehe...

crazybeautiful..ni sapa erk? anyway thanks for visiting my blog and thanks for the comment....