Followers

Thursday, July 1, 2010

setahun sudah

mak...3hb July ,diam x diam setahun sudah mak meninggalkan kami...apa yg paling terkesan sekali aku rasa la kan..lepas ja dia meninggal hidup aku mcm sentiasa ada masalah...sekecil2 n sebesar2nya ....ujian...ya la ujian kan tp kdg2 aku rasa kenapa erk aku di uji tanpa henti...bermakna juga dlm masa tempoh sethn ni mcm2 la ujian aku kena tempuh...officemate aku br ja ckp td..aku ni nmpk cool ja...relax ja...dlm hati aku terfikir ..ya ka aku ni tenang? ooo aku tau dh may be aku dh mengalami tekanan2 hidup yg hebat2 dlm personal life aku so bila kt tempat keja aku cuba tggl semua tu kt umah n lupakan seketika semuanya....bila aku bercampur ngan kwn2, bergurau segala aku jd nmpk tenang....alhamdulillah la kan....
kenapa erk? sebab aku ni bkn anak yg baik ka utk mak dan ini adalah balasan utk aku? mmg aku mengaku aku bkn anak yg baik...aku ni garang mak kata...bkn pa masa arwah masih hidup aku selalu bersikap tegas dgn dia..aku xnk dia jd lemah, ikutkan perasaan sampai memakan diri dia...bg aku kalau dia sendiri xnk lawan segala masalah n penyakit dia tu dia akan jd bertambah lemah n teruk...aku nk dia semangat kuat n sihat mcm mak2 org lain...sekurang2nya for her own good...
mak aku memendam rasa lepas ada org ke 3 dlm hidup dia...aku x suka nk layan perasaan dia bkn bmakna aku xnk sokong dia aku faham perasaan dia...tp dia biarkan perasaan tu membunuh semangat hidup dia...berpuluh tahun lamanya...aku tau kalau aku kt tempat dia pn aku merana tp aku cuma nk dia kuat utk diri dia...bila dia ikutkan perasaan benda tu memakan diri dia sehingga dia jd lemah dan semakin lemah....sampai saat terakhir hidup dia, actually dia xdk pn 1 penyakit yg serius...semua ok2 ja...HBP tp maintain, kencing manis pn x kuat sgt....dia jd lemah n semakin lemah sampai dia xleh wat apa2 sampai terlantar xleh wat apa2....walau sedih menerima kepergian dia tp jauh disudut hati aku bersyukur sebab dia dh x perlu lg menderita terlantar tanpa blh buat apa2 lama2....dia nak kan perhatian sepenuhnya dr org sekeliling tp kami semua x mampu nk bagi...masing2 ada komitmen keja n keluarga n bila dikenang sedih kesiankan dia jugak.
Sekurang2nya aku rasa bersyukur kerana Tuhan sayangkan dia n tak biarkan dia terlalu lama menderita terlantar dlu....dan sekarang hanya doa mengiringi dia..setiap malam jumaat aku akan berusaha hadiahkan yasin utk dia.
ermm..mak tggu aku utk hembuskan nafas dia yg terakhir..bila aku sampai mlm tu esoknya dia pn pegi meninggalkan kami...tp aku agak terkilan sebab masa aku sampai mak dh x buka mata dia....aku hanya sempat bisikkan kt telinga dia pinta keampunannya..aku harap dia dengar n ampunkan aku.
mak...mungkin mak salah tafsir psl cik tp sebab kan sygkan mak la cik selalu bersikap tegas dgn mak...cik nk mak jd sihat n kuat utk sama2 kita mengharungi kehidupan bersama2 anak2 n cucu2 mak...sian Iqram x sempat kenal tok ...masih aku ingat mlm b4 nk kena operate bsalin kan iqram...kakak aku yg sulong ber sms la dgn aku ...dia dok pesanla minta ampun kt semua asben, mak ayah, mentua...aku reply kt dia mcmana nk minta ampun kt mak? trus riuuu srg2 mlm tu dlm wad...huhuhu...dia pn balas mak mentua la....la ni kak la ganti mak...
esok kami adik beradik share2 buat majlis bacaan yasin skit utk mak kt kg..tp aku xleh nk blk...sedih gk psl sempena setahun aku xleh blk...semoga semuanya berjalan lancar dan dia mendapat manfaat sebaiknya dr Allah dgn doa n hadiah bacaan yasin tu semua
Semoga mak ditempatkan dikalangan org2 yg beriman dan semoga rohnya dicucuri rahmat..amin and al-fatihah

9 comments:

AZALINA ABDU RAHAMAN said...

ish sayu baca kisah hang di pagi jumaat..semoga arwah ditempatkan di kalangan org beriman. masa aku pi kenduri kawin hang dulu mak hang sihat lg kan.
FYI mak aku pernah dimadukan juga mcm mak hang tapi mujuq la setahun ja then ayah aku divorce pompuan tu. tapi sampai skrg ni kisah dimadukan masih terpahat dlm sanubari dia and aku tau mak aku memang terasa lagi. tapi apapun mak hang dah selamat di sana. kalau hang x sempat nak sedekah yassin every night, doa yang ikhlas pun memadai...

iEtaFAkyR@ said...

sedih la hanim.... aku hanya boleh tumpang rasa tp tk mampu nak bantu kurangkn kesedihan hang. cuma hang ja yg tahu dan boleh manage, sekadar nasihat tu, kami kwn2 boleh la nak share. apapun aku harap dan aku yakin arwah mak hang faham apa yg hang buat. mak2 ni naluri dgn anak2 kuat, cuma kdg2 depa tk terzahir dgn kata2. so b strong n jgn fikir yg bukan2. doa byk2. itu penawar duka paling mujarab. semoga hang tabah ya nim. AMIN.

Diamilikku said...

ishhh awat semua kawan2 buat entry sedih nih...aku bergenang2 dah mata duk baca blog hangpa..huhuhuhu...

hanim..sabaq la weh...insya allah...pelangi dan sinar cahaya akan menunggu hang di kemudian hari....

fham5579 said...

eza...mak aku since aku xdk g wei..lebih 30 thn la kira...sampai sut dia xmau terima or jumpa...dlm kelembutan dan kepolosan dia tu ada keras nya di situ....

ieta...mak aku ni pemikiran dia agak tidak open utk terima positif punya advise...dia kan mcm suka amik yg negatif lagi sbb tu dia jd makin worst and worst...sob2...

sone..ya aku selalu mengharap n trus mengharap tp mcm xmau muncul2 gak la...xtaula...mcm2

d u r a said...

hanim, aku pun tak tau nak cakap apa & tak pandai nak bagi nasihat...hanya mampu sedekahkan al-fatihah untuk arwah mak hang..
semoga hang tabah, untuk anak2, untuk diri hang sendiri dan juga untuk mereka/kami yg sayangkan hang..

sengetminda said...

hanim, walaupun kita ni terpisah antara 2 alam, tp hubungan anak n mak tak akan terpisah. teruskan hubungan hang dgn mak hang melalui sedekah jariah atau bacaan al-quran. aku yakin, mak hang akan terima dan dia tau.....hang rasa byk ujian sbb sedar atau tak hang hilang satu tmpat bergantung, tmpat mengadu. la ni hang kena lebih kuat utk hidup hang n anak2 hang........sabar hanim, kalau ada masalah kongsi ngan aku, manalah tau aku boleh tolong. paling bodo pun tolong dengar. love u

Naddiea said...

hanim..sedih aku baca entry hang.aku pun x pandai nak nasihat apa cuma harap hang jgn sedih2 selalu.aku paham ibu mengandung mmg emosi tp jgn terbawak2 sgt yaa...doa yg terbaik utk mak hang..take care dear...

fham5579 said...

dura..thanks a lot yar
shera..tharu aku baca komen hg...anyway thank u so much...
pap...thank u..thank u

SM79 said...

adoii sayunya... tak sanggup nk habiskan entry ni... sedih sgt tak terkata... ya la km pun masih ada mak ayah lg kan... cuma pemergian arwah ayah mertua pun km dh terasa smp la tambah la parents sndiri kan... km sentiasa akan doakan semoga roh arwah mak hampa akan senantiasa bersama golongan org2 yang beriman dan beramal soleh... AMIN

betoi la sone. lately bnyk sgt entry sedis... :(