Followers

Wednesday, November 3, 2010

Iqram MRI result




31hb October 2010 lepas antar ilham kt umah opah n lepak2 sat km pn berangkat semula ke HUKM utk masuk wad n wat MRI Iqram sbb postponed aritu kan. pkl 6ptg dh sampai spital...malas nk pi awai2 satgi dok tercongak ja kt situ lgpn sian ilham tggl lama2.
check in ja sat mai la Dr2 cek dia..dia x suka ok...pas maghrib Dr bius lak mai tgk condition dia.everything ok he's fine then masa utk wat line nk drip air msk coz esok starting pkl 3 a.m dia kena posa. 6 hours b4 MRI. masa nk inject dia meraung2...3 org Dr inject xleh gk dpt2 line dia...msk ja lebam...buka blk..tangan kiri kanan, kaki semua kena cucuk....dh la dia xmau kt org...dia lebih tensen strangers pegang2 dia dari sakit kena cucuk tu lagi...nk tgelak pn ada dlm dok melalak sekuat hati tu dia punya geram dia nk gigit tangan Dr...ha tau takut dr tu. kena panggil 2 assistant pegang dia coz dia meronta kuat sgt.sampai fobia dia jadinya.bengkak2 mata menangis..kluaq dpt ja papa trus diam sambil tersedu2...sian anak mummy terseksa ja rupa...aku rasa nurse lagi pandai wat line tu.
pkl 10 p.m papa bawakan dia bubur ayam mc'd..iqram mmg suka. bg dia makan supaya dia kenyang n x menangis esok pagi lapar n nk susu...mummy set alarm 2.45 ala2 nk bg iqram bersahur...nk bf takut x kenyang mummy bncuh susu. dia tgh lena tidoq kan so dia minum skit ja dlm 2oz ja..susah hati mummy satgi dia haus mesti nangis...xpa hopefully dia bangun lewat skit esok pagi...
seawal 7.00 a.m la plak depa on lampu n dh bunyi bising2 wat iqram terjaga...uhhh awal la plak dr selalu dia bangun plak tu..adusss....dia start merengek2 tp x nangis la...nk bw dia main kt playing area tu dh dok msk air tu plak...dok pujuk dia kt katil ja la. mummy pn x makan or minum risau bila dia tgk dia nak..xpa dik mummy posa sama2 ngan adik gak...sib baik seawal 8.45 pagi nurse dh suruh get ready...alamak dlm surat tulis pkl 10.00a.m. papa br ja sms nk breakfast apa nk mai...trus ckp dh nk gerak g radiology dh...alamak ckp pkl 10.00...cepat lak...xpala janji anak aku x kena posa lama2 aku jadi risau siankan dia...
turun ja gr flr tempat mri tu...dia patient 1st aritu. Dr suruh aku simpan hp dlu..ermm x kasi amik gmbq la tu...pastu semua dh ready atas katil dia...dia dh start meronta n meraung (x suka org n dh fobia org dia x kenai dok buat kt dia mcm2)buh ja gas bg dia sedut n srg g dr inject ubat slowly dia pn tidoq...alahai siannnya anak mummy...aku still ok lagi tp bila Dr suruh aku cium dia aku dh start rasa sedih dh..pastu depa srh aku tggu kt luar tp aku tggu kt tepi pintu nk gk tgk..depa pasang segala wayar kt dlm mulut tangan kaki..pastu selimut kan dia then sorong masuk dlm tu...Ya ALLAH sedih ok...dh msk aku pn dok tggu kt luar. stgh jam pastu dia pn kuar...depa tggu aku sampai (aku p beli paper kt unikeb)elok aku sampai dh siap kt luar n mcm tau aura mak dia ni dia start gerak...Dr kata dia tggu mama dia sampai trus sedar...tp pastu tido blk..pastu tolak blk ke ward.monitor sampai dia stabil br leh kasi susu n makan.elok sampai wad br la papa sampai ngan abg irfan.
ptg skit lepas 1 group pakar examine dia...Prof Wong mai ngan team dia plak...tau x tetiba mcm kenai srg Dr tu...kak farzana ni rasanya dlm hati tp x berani nk tegur...bila depa blah aku tnya srg dr tu...betuila kak farzana senior kita dlu kt asma...ooo dr kanak2 rupanya dia...dia x kenai aku rasanya. Prof Wong bgtau result MRI dh kuar. Camni....1 saluran darah Iqram kt kepala yg bawa info ke tangan n kaki sebelah kiri dia blocked....dr xleh wat apa2..cuma fisio sj yg dpt bantu dia n kena rajin rangsang penggunaan tangan n kaki kiri dia kalau x dia akan jd keras mcm org strok tu...(ala2 simptom angin ahmar) masa ni papa dia dh xleh dgr..dia trus ja nangis n dh xleh nk bg attention kt dr punya explaination ...n 1 keajaiban mummy yg murah ngan airmata ni x nangis terima semua penjelasan Dr tu...mummy kena kuat...biarla papa layan perasaan dia...aku x tanya pn apa yg bermain dlm fikiran dia...mummy dh bersama Iqram dlm melalui semua ni n mummy rasa mummy dh bersedia ngan sebarang kemungkinan..apa2 pn mummy akan bersama Iqram utk harungi semua ni...dun worry...dia akan lemah secara fizikalnya sehingga tidak dpt dipastikan bila n dr ckp bila dia besar xtau lagi apa plak yg akan jadi...tp semua ni x effect otak dia syukur Alhamdulillah...xpa dik ..kita usaha berubat tradisional ka apa lagi nnti(masa raya ritu dh pi 2 tempat n ada nmpk improvement)...sekrang ni pn dh ada improvement byk..iqram dh leh merangkak n meniti dh.dia dh mula nk guna tangan kiri dia cuba2 pegang benda tapi dia xleh grip, kalau yg ringan2 tu blh la, at least dia cuba kan.itupn dh wat mummy happy sangat dh.can't wait to see u walk ok dik...mummy yakin iqram boleh!
sekarang mummy berserah segalanya padaNya...mummy harus kuat n mummy akan berusaha untuk jadi kuat untuk anak2 ...amin

5 comments:

iEtaFAkyR@ said...

"ya Allah... semoga iqram boleh pulih sepenuhnya dgn izinMu. berilah kekuatan & kesabaran utk mummy n papa iqram sama2 terus berusaha & tabah menghadapi ujianMu ini. ringankanlah segala rintangan utk usaha mereka. sesungguhnya Engkau Yg Maha Mengetahui dan Maha Penyanyang. AMIN."

SM79 said...

to papa & mummy.. be strong...

kami sbg kwn akn sentiasa doakan kesihatan, kesejahteraan & semoga apa rintingan yg dtg akan hampa sekeluarga hadapi dgn tabah... semoga Iqram cpt sembuh sprt kanak2 yg lain.. km syg Iqram mcm anak kami........

Diamilikku said...

hanim...hang kena kuat tau..ingat komen aku dulu..allah pilih org yang kuat ja untuk diuji..aku cuma boleh tolong doa ja dari jauh

fham5579 said...

thanks atas doa hgpa semua...aku hnya mampu serah semua untung nasib aku n anak2 padaNya....amin

Anonymous said...

Hanim..ptg yg buhsan ini aku melayan blog kwn2... aku doa segala yang terbaik... Bila kita percaya dgn iman..semuanya akan jadi yang terbaik sebaik mungkin disisiNya.... allah maha pengasih dan maha berkuasa atas setiap satunya....- fitriahbakri