Followers

Thursday, April 28, 2011

Irfan's issue

ermmm...kemarin aku ala2 meroyan sebentar bila dpt tau irfan x p sekolah tanpa alasan yg kukuh...sebab dlm keta kan dia plak dok depan aku belakang yg mampu aku buat hanyalah pulas telinga dia sekuat ati....nangis xyh ckpla. yg aku geram dh la x p sekolah sebab takut kena marah pakat dgn papa dia menipu aku lak...sekali papa la kena hambuq...geram sungguhhh..bab sekolah mmg xleh kompromi la...x reti ka nk tegas bab2 sekolah ni. aku dlu x penah ponteng sekolah kecuali sakit ja aku plak style susah nk sakit even demam sekalipun maka kehadiran adalah almost 100%..tarak aku nk sengaja2 xmau p sek...penah sekali aku x pi masa sek rendah saipa ntah...dgr ja keta ayah aku blk aku lari sembunyi atas umah...dia x kata apa lagi aku dh nangis sebab takut...
ni dh la ponteng sebab xmau bangun bila dikejut ngantuk pastu nak menipu plak aku lagi....sakit hati yg amat...
sampai kluaq nk amik adik2 dia dok apit2 ja jalan kt papa dia takut aku buat dia lagi...mmg aku masih x puas hati sebenarnya..nasib dia ikut papa dia p kedai mlm tu blk aku dh tidoq kalau x mmg aku nk denda dia lagi supaya dia serik.
eiiii xtau nk habaq la mcmana geramnya aku kemarin. betapa susah payahnya aku nk sekolahkan dia..kalu blh aku nk antaq dia kesekolah yg terbaik cam smartreader ka, vital years tu ka tp sbb x mampu ja nk byr bulanan..biaqla aku susah janji anak aku dpt sek yg baik....la ni pn aku sok susah hati sbb dia lemah bahasa cina..tanya apa dia x ingat..dia tulis ja bila tanya apa benda tu dia x ingat...dia tau sebut tp bendanya dia x ingat....sib baikla subjek lain mcm ok...homework mmg dia rajin buat..kdg2 sampai umah letak beg trus nk buat homeowork.
pastu kan aku mcm takut plak dia akan jauhkan diri dr aku...dh la selama ni pun dia more to his papa..aku ni kira time papa dia xdk ja..cemana hah! aku harus bersikap tegas dgn dia sebab papa memanjakan dia...satgi melampau tp at the same time risau dia jauhkan diri dr aku...dilemaaaa

3 comments:

sengetminda said...

kena kena guna psikologi la....kalau dipukul2 lama2 jadi beban. tp jgn dok buat drama ayaq mata pulak, kena pujuk slow2. pastu hang tnya2 la ayat utk buat anak2 dengaq cakap, aku pernah terbaca tp dah tak igt surah apa......maklumla xdak anak lagi so xamek pot sgt la.
org kata selawat masa bancuh ayaq depa, xpun try bercakap ngan depa masa depa tidoq. itupun ada ayat dia tp aku xigt hahahahaha.

aku eta said...

betoi kata shiera...aku pon jenis tak berapa nak amek tau pasai aku tak dak anak jugak...cer hang check kat blog shepah nadia...kalau tak salah dia ada post doa untuk bagi anak dengar kata :)

SM79 said...

hanim, jgn pukul anak2... tambahan di telinga.... lam2 dia dh besa & mangli.. dia akn lebih beban org kedah kata..

syamim dulu liat bgun p sekolah.. besa la koi 6 kena bgun dh... lama2 dia dh besa.. mlm2 masa anak2 tdoq.. (agak2 sblm depa ni nyenyak).. bercakap dgn depa.. minta dia rajin dengaq ckp.. minta rajin solat.. minta apa2.. pastu tnya... boleh dak?.. anak akn jwab ya atau pun angguk yakni dia respon apa yg kita minta.. bermakna kita telah ckp dgn roh dia.. (mmg seram.. cering bulu roma)... km amalkan benda ni.. walau x hari2 seminggu sekali mest km buat...

1 lg hanim... buat benda yg sama dgn suami... bab2 rajin jg anak, solat, jgn panas baran atau apa2 sja kita nk minta... insyaallah dgn pertolongan Allah akan menjadi....